VViN Bestuursupdate september 2017

18 september 2017

 
 
 
 
 
 
 
 
 

VViN Bestuursnieuwsbrief september 2017

 
 

View this email in your browser

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 

Nieuwsbrief september 2017
 

In deze nieuwsbrief:




Heeft u nieuwsitems voor de bestuursupdate? Stuur deze dan naar: info@remove-this.vvin.nl.                                                                                                                                            

 
 
 
 

 

 
 

 

 
 
 
 

Oproep voor bestuursleden VViN

Lijkt het u wat om een extra bijdrage te leveren aan de branche waarin u werkt, professionele bestuurservaring op te doen en te netwerken met collega’s in het algemeen belang van de Nederlandse vertaalwereld?

Als lid van het VViN-bestuur bent u verantwoordelijk voor een aantal portefeuilles die goed aansluiten bij uw interesses en woont u vier keer per jaar bestuursvergaderingen bij over de onderwerpen die het bestuur agendeert ter voorbereiding op de Algemene Ledenvergaderingen. Het VViN-bestuur biedt een unieke mogelijkheid om in een gezellige, informele sfeer uw kennis van en uw bekendheid in de vertaalwereld te verbreden.


De huidige bestuursleden verschaffen graag nadere informatie aan geïnteresseerden. Klik hier voor de contactinformatie.

 
 
 
 

 

 
 

 

 
 

Nieuwsupdate modelovereenkomst vertalers
 

Hoewel handhaving van de Wet DBA inmiddels is uitgesteld tot 1 juli 2018 is het voor partijen die dat willen wel nog steeds mogelijk de bestaande modelovereenkomsten te gebruiken. Tijdens de laatste ALV kwam er over de modelovereenkomst voor onze branche nog een aantal vragen naar voren. Deze zijn door het bestuur aan de Belastingdienst voorgelegd en wij berichten u hierbij graag over de uitkomsten.
 
Artikel 7 - Non-concurrentie en relaties

De belastinginspecteur gaf over dit artikel aan dat “het überhaupt wel of niet opnemen van de bepaling in dit artikel geen invloed heeft op de toetsing van de zelfstandigheid van de zzp’er”. Het artikel kan dus uit de overeenkomst worden verwijderd als het bureau en/of de freelancer dat willen.
Ook de hoogte van het boetebedrag  kan worden aangepast. De geldigheid van de modelovereenkomst wordt hiermee niet aangetast.
 
Artikel 2 - Opdracht / Artikel 9 - Aansprakelijkheid
Met betrekking tot deze artikelen werden drie knelpunten gemeld:
1) Vertalers geven aan geen aansprakelijkheidsverzekering te willen afsluiten
De Belastingdienst gaf aan aan deze vertalers te willen meegeven dat het hebben van een dergelijke verzekering wel helpt bij een toetsing van ondernemerschap. Los van de afspraken die hier dus bijvoorbeeld via de modelovereenkomst met bureauklanten over bestaan, wordt aangeraden een dergelijke verzekering af te sluiten. Als alle aansprakelijkheid immers bij het bureau wordt neergelegd, begint de structuur weer meer in de richting van werkgeverschap te gaan, waarin de werkgever verantwoordelijk is voor het werk van zijn werknemers. Deze structuur helpt niet in de toetsing op zelfstandigheid van de vertaler.
2) Hoogte aansprakelijkheid
Indien gewenst, mag de hoogte in artikel 9 wel worden aangepast naar maximum van de opdracht.
3) Zijn artikelen 2 en 9 tegenstrijdig?
Nee. De belastinginspecteur gaf duidelijk aan dat artikel 2 gaat over situaties waarin het werk niet naar behoren is uitgevoerd, waardoor extra kosten moeten worden gemaakt om correcte levering aan de klant alsnog te kunnen laten plaatsvinden. Artikel 9 gaat over claims van derden, bijvoorbeeld door een fout in de vertaling, te late levering, etc.
 
Hopelijk geeft bovenstaande wat meer duidelijkheid. Eventuele verdere vragen over de modelovereenkomst kunnen uiteraard nog worden voorgelegd via info@remove-this.vvin.nl.

 
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 
 

Workshops ISO 17100 najaar 2017
 

In november 2016 en maart 2017 zijn door de VViN in samenwerking met KAM Consultants de workshops ISO 17100 en ISO 17100/9001:2015 georganiseerd. 
Indien hier belangstelling voor is, is het voornemen om in november 2017 wederom de workshop ISO 17100 en de combiworkshop ISO 17100/9001 te organiseren.

Wilt u geïnformeerd worden over de ISO-norm en geholpen worden uw bedrijf ISO klaar te maken? Schrijf u dan in voor de workshop ISO 17100 of de combiworkshop ISO 17100/9001:2015.

De kosten voor deelname zijn:

  • Workshop ISO 17100 (halve dag): Kosten € 27,50* excl. btw per persoon (inclusief koffie).
  • Combiworkshop ISO 17100 / 9001:2015 (hele dag): Kosten: € 55,00* excl. btw per persoon (inclusief koffie en lunch).
  • Locatie: Amershof, Snouckaertlaan 11, Amersfoort.

Indien u deel wilt nemen aan een van de workshops, kunt u een bericht sturen aan het secretariaat (info@remove-this.vvin.nl). In overleg met u en KAM Consultants zal een datum ingepland worden. De workshop zal doorgaan bij minimaal 4 personen. 
 

*NB: maximaal 2 personen per bedrijf. 
Alle genoemde bedragen zijn excl. btw. Annulering van de reservering is niet mogelijk.

 
 

 

 
 

 

 
 
 
 

Oproep agendapunten EUATC


De VViN is aangesloten bij de EUATC, de overkoepelende organisatie van vertaalbureaus in Europa.
Op zaterdag 11 november 2017 wordt in Belgrado de tweede bestuursvergadering van 2017 georganiseerd.

Heeft u onderwerpen die internationaal op de agenda moeten komen?
Geef deze dan door aan de VViN-voorzitter, Dave van den Akker (dvdakker@remove-this.vvin.nl), zodat hij dit bespreekbaar kan maken. 

 
 
 
 

 

 
 

 

 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Share

 
 
 
 
 
 

Tweet

 
 
 
 
 
 

Forward

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze nieuwsbrief of andere zaken?
Stuur dan een mailbericht naar het secretariaat van de vereniging via info@remove-this.vvin.nl.